LeadBot begroet de bezoekers van jouw website, laat de belangrijkste knoppen van de website zien en verlaagt de drempel om contact op te nemen.

Header-img
Client
Leadbot - Nederland
Expertises
Visuele identiteit, interactie ontwerp, UX, Visueel ontwerp, Social media, Animatie, Design system, Ontwikkeling

Leadbot

LeadBot is een websitetool die zorgt voor interactie en conversie. De tool biedt bezoekers de mogelijkheid om laagdrempelig contact op te nemen via een kanaal naar keuze, zoals per e-mail, telefonisch of WhatsApp. LeadBot biedt daarbij overzicht in de verschillende leads en het doorsturen naar de juiste sales- of serviceafdelingen behalen merken nog meer resultaat met digital marketing. Lammert Heek, co-founder LeadBot, vertelt: “Vanuit ons andere bedrijf, een agency in digital marketing. Zetten we veel tools in, waaronder soortgelijke tooling als LeadBot. Maar we liepen regelmatig tegen beperkingen aan. Samen met onze klanten kwamen we met voorstellen voor verbetering, maar daar werd vaak weinig mee gedaan. Tegelijkertijd weten we vanuit onze eigen kennis en ervaring wat wel werkt en wat niet werkt. Vanuit dat idee is LeadBot ontstaan.


Een maand of negen voor de livegang klopte LeadBot aan bij Mandelo voor de visuele identiteit en de website.

“We waren de tool nog aan het ontwikkelen, maar al wel in een afrondende fase. We hadden de naam al bedacht, maar hadden nog geen identiteit of huisstijl bepaald.” Mandelo ontwierp de visuele identiteit en hielp LeadBot met het design van de tool en de user experience. Mandelo leverde een praktische User Interface (UI) kit aan, waarmee de developers van LeadBot de tool verder konden vormgeven.

Kortom, Mandelo zorgde voor: het design van de tool zelf, front-end design, logo, font keuze, kleurgebruik, typografie, webdesign, webdevelopment en een social media template.

De ontwikkeling van het logo vormde de basis voor de verdere visuele identiteit, het design van de tool en de website.

De kern van de visuele identiteit verenigt speelsheid met het snelle en soepele van de tool. Lammert: “Veel SaaS-tools hebben een typische SaaS look and feel, daardoor zie je heel veel van hetzelfde. Onze stijl onderscheidt zich daarin. Het is strak, rustig, maar ook speels.” Mandelo vertaalde ook het verhaal van LeadBot door in illustraties en animaties. Lammert: “Het is belangrijk dat we de werking van de tool kunnen uitleggen aan de hand van animaties. Het was onwijs leuk om te zien dat Mandelo onze woorden feilloos wist door te vertalen naar beeld. Het klopte ook steeds direct. In het hele proces hebben we heel weinig correctierondes gehad.” 

Mandelo ontwikkelde in eerste instantie twee designs, een geel en een blauw. De voorkeur ging uit naar blauw.

Lammert: “Inmiddels kunnen we de blauwe kleur en LeadBot niet meer afzonderlijk van elkaar zien. We waren verrast door het mooie design. Het proces van Mandelo kennen we, we hebben regelmatig gezamenlijke projecten gedaan en dat doen we nog steeds. Maar we waren toch verrast over de kwaliteit, nu we het zelf mochten ervaren. Ze presenteerden alle kladjes en hoe ze tot het design zijn gekomen en waren daarin zelf al zo ver gegaan, dat daar weinig correcties nodig waren. Bij het eerste design dachten we meteen: Wow, echt vet! Het was meteen raak! Het kwam meteen helemaal tot leven.” LeadBot leverde zelf de structuur van de website aan; ze wisten heel goed wat ze er allemaal in wilden hebben. Mandelo maakte de wireframes en vanuit daar het design. Lammert: “Wireframes zijn heel belangrijk. Als je het daarover eens bent en het wordt daarna uitgewerkt, klopt het helemaal. En dat was nu ook zo.” 

“We krijgen veel positieve reacties”, vertelt Lammert. “Onze klanten vinden dat het plaatje van zowel de website als de tool zelf klopt. Het staat of valt met het design. Bij Mandelo werken digitale kunstenaars; in hoofdlijnen klopte het meteen. Echt knap vind ik dat.”  

“De manier waarop Mandelo onze ideeën heeft vertaald naar een visuele identiteit die echt bij ons past en onderscheidend is ten opzichte van andere SaaS-tools, vind ik heel erg tof. Het is speels, maar nog steeds professioneel. Uitnodigend en simpel, net als de tool. Andere SaaS-tools houden het vaak bewust onpersoonlijk, maar ons mag je gewoon bellen. Dat straalt de visuele identiteit echt uit. ”
Lammert Geert Heek Partner bij LeadBot
UX
Rens Bruinekreeft
Visuele identiteit
Matthijs Zoet
Visual design
Rens Bruinekreeft
Animatie
Matthijs Zoet
Project Management
Yvonne Brouwer
Creative Direction
Rob Loman

Placeholder

Placeholder